MAKEDONYA NAKLİYE
Makedonya Nakliye İçinde bulunduğumuz yüzyılın ilk çeyreğini tamamlamak üzere olduğumuz dönem itibarı ile ülkemizin gerek yönetim kadrosu, gerekse dış ticaret faaliyetleri içerisinde bulunan sektörlerin üst kadrolarının üretime dayalı politikaları değiştirip geliştirmeleri neticesinde oldukça verimli diyebileceğimiz dış ticaret hacmini yakalamış bulunmaktayız. Belki hedeflenen oran ve rakamlara henüz ulaşılamamışsa da hedeflere her geçen gün bir adım daha yaklaşmakta olduğumuzu gerek yılın çeyrekler dönemi gerekse tamamı itibarı ile ortaya çıkan verilerden gözlemleyebilmekteyiz.
Genel itibarı ile neredeyse tüm dünya ülkeleri ile yürütmekte olduğumuz ihracata dayalı dış ticaret faaliyetlerimiz gerek karayolu üzerinden gerekse deniz, hava ve demiryolu üzerinden yapılan taşımacılık faaliyetleri kapsamında düzenli bir şekilde sürdürülmektedir. Dış ticaret anlamında alış verişlerimizin katlanarak arttığı ülkeler genel itibarı ile Avrupa ülkelerini kapsıyor olsa da Asya, Amerika, Ortadoğu ve Balkanlar’da da hatırı sayılır oranda gelişim ve büyüme göstermektedir.
Özellikle son dönemlerde gözlemlenen dış ticaret hacmimiz Balkan ülkelerini bir adım daha öne çıkarmış, bu ülkeler arasında ise Makedonya ile yapılan ihracat yoğunluklu ticari ilişkilerimiz gözle görülür düzeyde artış göstermiştir. Ülkemizin neredeyse tüm üretim bölgelerinden Makedonya’nın başta başkent olmak üzere Kuzey ve güney illerinin tamamını kapsayan sevkiyatları oldukça yüksek oranlarda karayolu nakliyesi şeklinde ilerlemektedir.
Taşımacılık sektörü içerisinde yaptığı, müşteri memnuniyeti ve kaliteli hizmet sunma politikaları ile adından söz ettiren, sektör içerisinde önemli bir nokta da konumlanmış olan firma ARINAK GLOBAL LOJİSTİK uzun yıllardan bu yana edindiği tecrübeleri ve deneyimleri ile kesintisiz ve sorunsuz lojistik destek hizmetlerini sahip olduğu TİO (taşıma işleri organizatörlüğü) belgesi ile sürdürmeye devam etmektedir. Avrupa ve Asya ülkelerinin tamamı ile ilgili bilgi, birikim ve tecrübeye sahip bulunan firma deneyimli operasyon ekibi ile7/24 destek anlayışı ile hedeflediği mevkilere kararlı ve emin adımlarla yürümektedir.
KOMPLE TIR NAKLİYESİ
Balkanlar’ın göbeğinde diyeceğimiz konumlanması ile oldukça stratejik bir alanda yer alan Makedonya, kökleri itibarı ile ülkemiz ile oldukça kadim bir dostluk ve ikili ilişkileri bünyesinde barındırmaktadır. Dolayısı ile ihtiyaç duymakta olduğu neredeyse tüm temel tüketim mamüllerini ülkemizden tedarik ediyor, bu mamüllerin yanı sıra, inşaat, tıbbi ekipman, medikal ürünler, tekstil, ahşap ürünler, sanayi ekipmanları, ağır sanayi ürünleri, savunma sanayi ekipmanları ve ismini sayamadığımız nice ürün grubunu ülkemizden ithal etmektedir.
Türkiye’den Makedonya’ya ihracatı yapılan ürün gruplarının sevkiyatında öncelikli olarak kullanılan taşıma aracı ve yöntemi karayolu ile tır nakliyesi şeklindedir. Makedonya da yerleşik bulunan ithalatçı firmaların talepleri genellikle bir tırın tamamının dolacağı hacim ve ağırlığa tekabül eden siparişlerden meydana geldiğinden iki ülke arasında yapılan sevkiyatların büyük çoğunluğunu da komple tır nakliye çalışmaları meydana getirmektedir. Başta İstanbul ilimiz olmak üzere yurdumuzun tüm bölge ve şehirlerinde üretimi yapılmakta olan yüzlerce ürün grubunun Makedonya’ya nakliyesi yine karayolu nakliye üzerinden tırlar aracılığı ile sağlanmaktadır.
Makedonya nakliye çalışmaları yapan firmalarımız komple tır anlamında farklı yapıya sahip özellikleri bulunan taşıma araçlarına sahip bulunduklarından her türlü ürünün nakliyesini gerçekleştirebilecek özelliklerde araçlar kullanmaktadırlar.
Taşıma işleri yapan araç türlerini gruplandıracak olursak, en fazla talep gören standart kuru yük kapsamında bulunan ürün gruplarının sevkinde standart tenteli tır olarak adlandırdığımız taşıma araçları boy gösterirken, yaş sebze ve meyve grupları başta olmak üzere kimyevi maddeler ve donuk ürünler gibi ısı ayarlı ve dereceli taşınması gereken hassas ürünlerin nakliyesinde ısı kontrol motoru bulunan frigo dorseli tırlar kullanılmaktadır.
Hacimce büyük yapıya sahip bulunan ürün grupları çift dorseleri bulunan kamyon römork olarak adlandırdığımız taşıma araçları ile sevk ediliyorken, ebat ve ağırlıkları itibarı ile gabari dışı durumda bulunan yük grupları da lowbed dorse ve sal dorse olarak adlandırılan taşıma araçları ile Makedonya’nın tüm bölgelerine komple tır taşımacılığı kapsamında ulaştırılmaktadır.
PARSİYEL NAKLİYE
Ülkemizin ihracat ve ithalat çalışmaları içerisinde bulunduğu tüm ülkelerle ilgili olduğu gibi Makedonya ile ilgili de en az komple tır taşımacılığı kadar talep gören ve ihtiyaç duyulan taşıma yöntemi ise hiç kuşkusuz parsiyel nakliye yöntemidir. Diğer tüm ülkelerle çalışmalarımızda olduğu gibi Makedonya parsiyel nakliye çalışmaları da İstanbul ilimiz de yerleşik ve aktif durumda bulunan parsiyel depolama sistemleri üzerinden gerçekleşmektedir.
Başta İstanbul ilimiz olmak üzere tüm illerimizde bulunup da Makedonya’nın Üsküp şehri başta olmak üzere, Bitola, Tetova, Kalkandelen, Ohrid, Manastır ve Iştip gibi daha bir çok şehrine sevkiyatları planlanan parsiyel ve kargo yükü kapsamında bulunan ürün gruplarının taşınması işlemleri düzenli olarak yine ülkemiz de faaliyet gösteren lojistik firmalarımızca gerçekleştirilmektedir.
Makedonya parsiyel nakliye çalışmaları içerisinde bulunan lojistik firmalarımız İstanbul ilimizin Anadolu ve Avrupa yakalarında bulunan lojistik depolarında topladıkları ürünlerin yine İstanbul ilimiz sınırları içerisinde bulunan Erenköy ve Muratbey gümrükleri gibi gümrük noktalarından ihracat işlemlerinin yapılmasını müteakip çıkışlarını sağladıkları parsiyel yük gruplarının çıkışlarını haftanın belirli günlerini içeren düzenli sevk sitemi ile gerçekleştirmektedirler.
Makedonya parsiyel nakliye çalışmalarında tıpkı komple tır taşımacılığında olduğu gibi farklı teslim alma ve teslim etme yöntemleri bulunmaktadır. İstanbul içerisinde bulunan ihracat veya transit yük kapsamında bulunan yük grupları taşıma firmaları tarafından bulundukları adreslerden alınmak sureti ile sevk işlemlerine geçiliyorken İstanbul ilimiz dışında farklı illerimiz de buluna yük gruplarının taşıma şirketlerinin İstanbul’da bulunan depolarına iç nakliye yapılmak sureti ile gönderilmeleri istenmektedir.
Parsiyel taşımacılıkta yükün teslim alınma şekli değişkenlik gösterdiği gibi teslimat şekilleri de değişkenlik göstermektedir. Müşteri talepleri doğrultusunda ortaya çıkan teslimat şekilleri yükün varış şehrinin gümrük noktasına teslimi veya ithalatçı firmanın bulunduğu adrese kapı teslimi şeklinde olmak üzere iki grupta yer almaktadır.
MAKEDONYA NAKLİYE FİYATLARI
İstanbul-Üsküp | 002.3 EURO |
Ankara-Üsküp | 502.8EURO |
Antep – Üsküp : | 503.6 EURO |
İzmir – Üsküp: | 002.9 EURO |
İhracat kapsamında ürün satışı yapan bir dış ticaret veya üretici firma için önem arz eden konuların en başında taşınacak ürünün yükleme noktasından Makedonya varış noktasına kadar gelişen sürecin maliyet boyutu gelmektedir. Taşınacak yük veya ürün grubunun sevkiyatı ile ilgili temel nokta nakliye ücreti konusudur.
Uluslararası taşımacılık alanında navlun olarak isim bulan nakliye fiyatı konusu ürün satan ihracatçıyı ilgilendirdiği kadar ürünü satılan Makedon ithalatçıyı da aynı oranda ilgilendirmektedir. Zira nakliye ücreti ek masraf pozisyonunda bulunduğundan doğal olarak ürün satış bedelinin üzerine eklemlenmektedir. Buna bağlı olarakta satıcı ve alıcı firmalar en az maliyet ile alışverişi gerçekleştirmek adına navlun ücreti en uygun olan taşıma şeklini tercih etmek durumundadır.
Makedonya nakliye fiyatları yılın belirli dönemleri düşüş ve yükseliş gösteriyorken akaryakıt ve sürücü harcırahlarının düşüp yükselmesi de navlunları etkileyen unsurlar arasında yer almaktadır. Ülkemiz de faaliyet gösteren firmalarımızın büyük çoğunluğu sahip oldukları yerli plakalı taşıma araçları ile sevkiyatlar yapmakta iken yine hatırı sayılır oranda lojistik firmaları da Makedon plakalı araçlar ile sevkiyatlar gerçekleştirmektedirler.
Türk plakalı araçlar ülkemizin tüm bölgelerinden yük alma kabiliyetine sahip bulunuyorken Makedon plakalı taşıma araçları genel itibarı ile İstanbul ilimiz ve çevre illerinden ağırlıklı olarak yük alabilecek kabiliyete sahip bulunmaktadırlar. Ülkemizin tüm bölgelerinden Makedonya’nın başkenti Üsküp iline yapılan sevkiyatlara dair yerli ve yabancı plakalı taşıma araçları ile ilgili ortalama navlun ücretlerinden bahsedecek olursak, ki belirtilen ücretler 2022 yılı ikinci yarısını kapsayacak şekilde güncellenmiştir.
Yukarıda değinmiş olduğumuz bazı illerimiz ile Makedonya arası nakliye ücretleri standart tır taşımacılığı ücretleri bazında olup ihracat kayıtlı ürünlerin nakliyesi anlamında geçerli taşıma navlunlarıdır. Taşınacak ürün gruplarının Limanlar, Antrepolar ve Serbest Bölgeler gibi transit sahalardan yüklenmesi gereken ürünler olması halinde ise belirtilen taşıma ücretlerinin üzerine +250 EUR transit yük nakliyesi farkı eklenmektedir.
TÜRKİYE’DEN MAKEDONYA’YA TAŞIMA SÜRELERİ VE KULLANILAN GÜZERGAHLAR
Uluslararası taşımacılıkta navlun ücretleri konusundan sonra önem arz eden konulardan biri de elbette ki ürün teslim süresidir. Bir ürünün satışının gerçekleşmesinin akabinde taşınma aşamasına geçildiği an itibarı ile işlemeye başlayan teslimat süresi hem üretici veya gönderici firmalar ve hem de Makedonya’lı ithalatçı ve alıcı firmalar tarafından dikkatle takip edilen süreçlerin başında yer almaktadır.
Özellikle raf ömrü bulunan hassas ürünlerin nakliyesi ile ilgili olarak varış süresi azami önem arz etmektedir. Bu itibarla taşıma işleri yapan lojistik firmalarımız taşımak üzere teslim aldıkları yük gruplarının olabilecek en kısa süre içerisinde Makedonya teslim noktasına ulaştırılması noktasında gerekli tüm gayretleri göstermektedirler.
Söz konusu nakliye yapılacak ülkenin Makedonya gibi ülkemize yakın coğrafya da bulunuyor olması avantajı olsa da tayin ve tespit edilen minimum varış süresi içerisinde ulaşım ve teslimat yapılması konusu elzemdir.
Ülkemizin tamamına yakın yükleme noktalarından Kuzey Makedonya’nın tüm şehirlerine ortalama varış süreleri 2-3 gün gibi kısa sürelere tekabül etmektedir. Yılın belirli dönemlerinde sınır kapılarında meydana gelen yoğunlaşmaya bağlı olarak uzayabilen varış süreleri genel itibarı ile gönderici ve alıcı firmaların beklentilerini karşılayacak durumda bulunmaktadır.
İki ülke arasında yapılan gerek ihracat ve gerekse ithalat kapsamında bulunan sevkiyatlar alternatifli güzergahlar kullanılmak sureti ile gerçekleştirilmektedir. Bu sevkiyatların büyük ve önemli kısmı İpsala sınır kapısı kullanılmak sureti ile Yunanistan üzeri güzergah kullanılarak yapılıyor olsa da Kapıkule ve Hamzabeyli sınır kapıları kullanılmak sureti ile Bulgaristan üzeri güzergah kullanılarak da yapılmaktadır.
Türk plakalı araçlarımız ağırlıklı olarak Bulgaristan üzeri güzergahı tercih ediyorlarken Makedon plakalı taşıma araçları Yunanistan üzeri güzergahı kullanmayı tercih etmektedirler. Nihai olarak her iki güzergahın kullanımında da teslim noktasına varış süreleri veya taşıma maliyetleri konularında gözle görülür bir fark olmadığını belirtmekte gerekir.